Als u een huis gaat kopen dan moet u bepaalde kosten maken om de aankoop te regelen. Vaak heeft u voor de aankoop van de woning een hypotheek nodig en ook daar zijn kosten aan verbonden. Deze kosten mag u grotendeels aftrekken van de door u betaalde inkomstenbelasting. U voert ze op als kosten bij uw aangifte die u het jaar na de aankoop van het huis doet. Niet alle kosten voor de woning mogen worden afgetrokken. Sommige notariskantoren markeren de voor aftrek vatbare posten met een sterretje op hun factuur. Dit is handig want zo vergist u zich niet.
Aftrekbare kosten in verband met de hypotheek
Wanneer u voor uw nieuwe huis een hypotheek afsluit krijgt u te maken met kosten. De hypotheekadviseur stuurt u een rekening voor de bemiddeling voor de hypotheek, het advies dat hij aan u geeft en het onderzoek dat nodig is om de beste hypotheek voor u te vinden. Ook moeten er diverse stukken naar de hypotheekverstrekker worden gestuurd om te beoordelen of de door u aangevraagde lening wel of niet kan worden verstrekt. De kosten die de hypotheekadviseur maakt worden meestal in 1 vast bedrag uitgedrukt. Dit bedrag is volledig aftrekbaar van de inkomstenbelasting.
Aftrekposten bij de notaris
Voor de aankoop van een woning moet u verplicht naar een notaris. De hypotheekadviseur kunt u eventueel nog overslaan als u eigen geld investeert of zelf rechtstreeks met een hypotheekverstrekker onderhandelt, maar de notaris is onontkoombaar. De notaris rekent uiteraard een honorarium voor zijn diensten en heeft daarnaast nog extra kosten, bijvoorbeeld vanwege onderzoek bij het Kadaster. De notaris specificeert al deze kosten op zijn factuur. Hier staat ook de hypotheek op, maar deze wordt ook direct weer gecrediteerd door de lening die u aangaat of het eigen geld dat u investeert. Vaak komt de factuur van de notaris op nihil uit, behalve wanneer de hypotheek niet alle kosten dekt. Soms houdt u zelfs wat geld over, dit wordt dan door de notaris op uw rekening gestort. De kosten die de notaris voor zijn diensten in rekening brengt mag u aftrekken van de te betalen inkomstenbelasting.
Overige kosten die aftrekbaar zijn na de aankoop van een huis
Een belangrijke aftrekpost is het taxatierapport. Vaak moet voor de aanvraag van een hypotheek een taxatie van de woning plaatsvinden. De kosten hiervoor worden u in rekening gebracht door de taxateur. Vergeet niet deze factuur mee te nemen als u aangifte inkomstenbelasting doet, want deze post is aftrekbaar. Ook als u uw woning laat taxeren voor verhoging van de hypotheek, bijvoorbeeld voor een verbouwing, is de factuur van de taxatie aftrekbaar van de inkomstenbelasting.