Bent u op zoek naar een makkelijke en geautomatiseerde manier om meer tijd te besparen tijdens het regelen van uw belastingzaken? Dan kunt u sinds een aantal jaar gebruik maken van het VIA-machtigingsproces van de Belastingdienst. Dit proces blijkt zowel op papier als in de praktijk een groot succes. Vandaar dat de Belastingdienst besloten heeft om vier verschillende doorlopende machtigingen te introduceren. Het is een fijn gevoel om te weten dat uw belastingzaken op de juiste manier afgehandeld worden, zonder dat u hier veel tijd en energie in hoeft te steken. In deze blog leest u wat een doorlopende machtiging is en welke aanpassingen de Belastingdienst per 1 september 2021 doorvoert.
Wat is een doorlopende machtiging?
Een doorlopende machtiging kan geregistreerd worden bij de Belastingdienst. De machtiging is aan te vragen voor toeslagen, inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting en omzetbelasting. Het is belangrijk dat u de doorlopende machtiging voor één klant, over één van de vier soorten belasting en voor toekomstige jaren aanvraagt. Fiscaal Gemak is een nieuwe scan app, die het mogelijk maakt om dit snel en overzichtelijk voor uzelf te regelen. De Belastingdienst maakt het mogelijk om alle vier de doorlopende machtigingen aan de scan app toe te voegen. Experts verwachten dat de mogelijkheden voor Fiscaal Gemak de komende jaren zullen blijven ontwikkelen en het regelen van uw belastingzaken ieder jaar een stuk makkelijker en sneller uitgevoerd kan worden.
Welke veranderingen worden per 1 september 2021 doorgevoerd?
De Belastingdienst stuurt ondernemers en particulieren vanaf 1 september 2021 een brief, waarin staat uitgelegd hoe zij een doorlopende machtiging kunnen aanvragen. De brief is bedoeld om een akkoord te vragen zodat de doorlopende machtiging voor u de komende jaren actief zal blijven. Het is mogelijk om de doorlopende machtiging tussentijds op te zeggen. Hier heeft u alle vrijheid in. Het mooie aan de doorlopende machtiging is, dat u intermediairs voor verschillende jaren kunt machtigen. Verder is het mogelijk om verschillende intermediairs toegang te geven tot verschillende berichtsoorten. Er wordt altijd gebruik gemaakt van het huidige VIA proces en ook de losse SBA-machtigingen blijven van kracht.
Het voornaamste doel om voor doorlopende machtigingen te kiezen, is om de papierstroom van de Belastingdienst naar Nederlandse burgers te verminderen. Digitale berichten worden sneller verzonden en zijn beter voor het milieu.
Wat zijn de voordelen van de Fiscaal Gemak scan app?
Op het moment dat u voor de Fiscaal Gemak scan app kiest, kunt u direct met doorlopende machtigingen werken. Verder maakt de app het mogelijk voor particulieren en ondernemers, om hun belastingzaken verder te digitaliseren. Hierdoor wordt de papieren administratie per jaar een stuk kleiner. Er kan ook voor een bundel van meerdere machtigingen worden gekozen. Innovatie staat voorop en de techniek en digitalisering zal de komende jaren alleen maar blijven verbeteren en toenemen. De koppeling met fiscale software is al in de maak en zorgt ervoor dat uw belastingzaken sneller en makkelijker dan ooit tevoren geregeld kunnen worden. Ook de kans op fouten in uw aangifte wordt door de digitalisering vermindert, waardoor u uw belastingzaken zonder stress kunt regelen.